Обираючи фарбувальний агрегат безповітряного розпилення, часто виникає питання, як підібрати сопло до безповітряного фарбопульта. Щоб уникнути неприємностей, бажано самому трохи розбиратися в типах розмірів сопел і розуміти, хоча б приблизно, які сопла для чого призначені.
Фарба в безповітряні фарбопульти подається від спеціального насоса високого тиску і розпилюється через сопла малого перерізу. У всіх основних виробників безповітряних фарбопультів і сопел до них, таких як Profter, Graco, Wagner, Titan, Dinopower та ін., сопла позначаються тризначним числом. Наприклад, візьмемо сопло з позначенням 517, перша цифра в номері «5хх» позначає кут розпилення фарби 50 градусів, за такого кута можна приблизно порахувати ширину відбитка фарби, вона становитиме близько 22,5 см, за умови, що ви дотримуєтесь рекомендованої відстані від фарбопульта до поверхні, що фарбується (30-35 см). Дві цифри, що залишилися, «х17» у номері сопла позначають прохідний перетин, отвір, сопла 0,017», якщо хочете зрозуміти, скільки цей отвір буде в міліметрах, то множте на 25, це вийде 0,43 мм. Від отвору безповітряного сопла залежить реальна витрата фарби, швидкість її нанесення і в'язкість фарби, що розпилюється.
Не варто лякатися того факту, що сопла такого малого розміру. Це нормально, тому що під час безповітряного розпилення апарат дає від 100-230 бар (залежно від моделі), тож апарат у будь-якому разі «продавить» фарбу через таке сопло, головне, щоб йому літражу вистачило.
Візьмемо інше сопло, ну, наприклад, 219. Перша цифра «2...» - кут факела 20 градусів, ширину факела дасть близько 10 см, за умови витримування відстані від фарбопульта до деталі, що фарбується. «.19« - прохідний перетин сопла, 0,019» - в міліметрах - 0,47 мм.
Ще один варіант, сопло 415. Перша цифра «4...» - кут факела фарби 40 градусів, ширина відбитка фарби - 20 см, якщо витримуєте правильну відстань. «.15» - отвір безповітряного сопла, в міліметрах - 0,37 мм.
Таким чином, за умови, що ви витримуєте однакову відстань до поверхні, що фарбується, під час розпилення, наприклад, фарби ГФ 021 або ПФ 115 через сопло 317, ви отримаєте середній за шириною факел за середньої швидкості нанесення. Таким факелом можна фарбувати або ґрунтувати не дуже габаритні вироби, металеві балки.
При використанні сопла 219 ширина факела буде вужчою, ніж через 317 сопло, товщина шару нанесення буде товщою, і маляру доведеться працювати швидше, щоб не було патьоків. Зате фарба буде рідше забивати сопло, і часто прочищати його не буде необхідності.
Через 415 сопло вийде найширший серед вищеописаних сопел факел, а через малий отвір сопла швидкість нанесення найнижча. Це загрожує частішим забиванням сопла, але зате якість нанесення буде помітно кращою, і підтікань буде менше.
Усіма перерахованими вище соплами можна розпилювати ґрунт ГФ 021 або фарбу ПФ 115, але швидкість розпилення, якість розпилення і ширина факела у всіх буде різна. Звичайно, можна взяти якесь середнє сопло, і, якщо деталь вузька, більше наближати фарбопульт до виробу, а під час фарбування широких виробів відводити його подалі. Але в цьому разі може вийти перевитрата фарби за рахунок фарбового туману або постраждати якість поверхні.
В ідеалі потрібно мати певний набір сопел під кожну фарбу, щоб завжди можна було підлаштуватися за місцем під фарбу, яку необхідно розпорошити. Знову ж таки, одна й та сама фарба може відрізнятися за в'язкістю банка від банки. Причин може бути багато: різний термін придатності фарби в різних банках, різний ступінь розбавленості (залежить вже від вас), або навіть температура навколишнього середовища - все це впливає на розпилення фарби через сопло. Тому краще мати 3-4 різних сусідніх сопла, щоб у разі чого оперативно підлаштуватися, а не «бавитись» із розчинниками, тиском фарбувального апарату чи постійним чищенням сопла.
Щоб дізнатися, який кут розпилення вам потрібен, подивіться уважно на ваш виріб. Якщо це вузькі балки, беріть вузькі сопла «1...» , «2..», «3..» , якщо виріб - це фасад будинку, то потрібне ширше безповітряне сопло - «4...», «5...», «6...».
Щоб зрозуміти, який отвір сопла вам потрібен, подивіться паспорт на фарбу або зателефонуйте технологу від продавця фарби, він має дати свої рекомендації щодо розпилення фарби.
1. Якщо технолог, припустимо, скаже, що сопла для розпилення мають бути від 0,021«-0,027», як у більшості вогнезахисних фарб, беріть сопла посередині цього розкиду, 0,023"-0,025» а потім, якщо що, підлаштуєтеся за місцем. Ну і знову ж таки, ґрунтуйтеся на обрані раніше необхідні вам кути розпилення
2. Якщо в паспорті на фарбу зазначено, що її можна наносити безповітряним розпиленням, але не вказано, яким соплом, то орієнтовно використовуються такі сопла:
0,007″ - 0,011″ - для фарбування дерев'яних виробів лаками і морилками, для нанесення рідких ґрунтів, для нанесення фарб в'язкістю схожою на воду.
0,011″ - 0,013″ - для нанесення фарб на вікна та двері, для фарбування меблевих фасадів, для фарбування лакофарбовими матеріалами низької в'язкості.
0,015″ - 0,017″ - для нанесення ґрунтів, олійних фарб і фарб під час фарбування вагонів, автокранів, в авіабудуванні, під час фарбування вертольотів, під час нанесення фарб, наприклад, ПФ 115 або ГФ 021.
0,019″ - 0,023″ - для нанесення фасадних фарб, антикорозійних покриттів, цинконаповнених складів типу (Цинол, Цинотан), рідкої теплоізоляції (типу Корунд, Атсратек), вогнезахисту по дереву або по металу.
0,023″ - 0,031″ - для нанесення вогнезахисних складів для металу, наприклад, Вуп 2, Фенікс, Протерм Стіл, Нуліфаєр, Огракс, Унікум, Джокер, Крауз і їм подібних. Також цими соплами наносяться гідроізоляційні матеріали, наприклад, Гіпердесмо.
0,033″ - 0,067″ - для нанесення в'язких, пастоподібних складів, надв'язких або тягучих вогнезахисних складів, гідроізоляції, шпаклівки, що розпилюється безповітряним способом.
3. Якщо у вас вже є якесь сопло безповітряного розпилення, то, перш ніж купити ще одне, подивіться на тризначний номер на пластиковому прапорці сопла. Він може бути вигравіруваний або висіти на окремій металевій бирці. Вставте це сопло у фарбопульт і спробуйте «пильнути» фарбу.
4. Якщо факел виходить чіткий, ширина влаштовує, патьоків фарби немає, то беріть таке ж сопло.
5. Якщо не влаштовує ширина, то беріть сопло або вужче, або ширше.
6. Якщо патьоки, то беріть більш тонке сопло.
7. Якщо ваше сопло постійно забивається, то візьміть сопло з більшим отвором.
8. Якщо факел полосить, то пограйте тиском, подивіться фільтр у ручці фарбопульта (він там найімовірніше забитий). Випробувавши все, пограйте розчинником.
9. Якщо не допоможе, купуйте сусідні сопла, з ними, швидше за все, у вас все вийде.
Знос сопла найсильніше залежить від наявності абразивних включень у складі, що наноситься: що їх більше, то швидшим буде знос сопла. При цьому абразивність фарб різних виробників буде відрізнятися.
Для зниження впливу цього фактора існує кілька систем фільтрації: фільтри в системі всмоктування фарбувального апарату, проміжний фільтр (фільтр високого тиску), який здебільшого розміщений на корпусі апарату, та фільтр у фарбувальному пістолеті.
Фільтр у фарбувальному пістолеті - останній ступінь очищення, який часто не використовується в реальних умовах. Але, регулярно змінюючи фільтри, можна значно збільшити термін служби сопла, а вартість комплекту фільтрів у кілька разів нижча за вартість нового сопла.
Ще один фактор - тиск, під яким розпорошується склад. Розпилення високоабразивного складу під великим тиском через сопло невеликого розміру призведе до максимально швидкого зносу сопла.
Використання зношеного сопла призведе не тільки до збільшення витрати фарби, а й до появи, так званих, доріжок і патьоків. Дослідним шляхом встановлено, що в середньому трудовитрати при використанні зношеного сопла зростають на 20%.